با بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده سلاح در آمریکا آشنا شوید
نوشته شده توسط : rf

وبسایت مادرجونز در گزارشی تحقیقی به بررسی صنایع هشت هزار میلیارد دلاری اسلحه و گردانندگان آن‌ها پرداخته است. بیشتر این صنایع - به جز سه شرکت بزرگ-  اطلاعات مالی خود را علنی نمی‌کنند. برخی از این تولیدکنندگان سلاح با استفاده از شرکت های زیر مجموعه و مخفی کردن اطلاعات، سرمایه های خود را در بهشت های مالیاتی پنهان کرده اند.

 
این وبسایت در ادامه آورده است: حدود دوسوم کل تولید سلاح در آمریکا در اختیار  10 شرکت اسلحه‌سازی بزرگ این کشور است که هرساله 8 میلیون اسلحه تولید می کنند.
 
بسیاری از مدیرعاملان این شرکت‌ها به دلیل فعالیت های غیرقانونی در زمینه‌هایی از جمله قاچاق سلاح، دزدی، اخاذی و فساد مالیاتی مورد تحقیقات پلیس قرار گرفته اند. نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: قابل ذکر است که هیچ‌یک از این شرکت‌ها به درخواست ما برای اطلاعات بیشتر در زمینه این گزارش پاسخ ندادند.
 
با افزایش بحث ها در خصوص قوانین حمل سلاح، فروش این ابزارها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. فروش سلاح در آمریکا در یک‌سال پس از واقعه تیراندازی در مدرسه نیوتون، به میزان قابل توجهی افزایش یافت و سه شرکت اول تولید کننده سلاح، استورم راجر، رمینگتون اوتدور و اسمیت اند وسون، بیش از 390 میلیون دلار سودآوری داشتند. ارزش سهام شرکت های استورم راجر و اسمیت اند وسون که به صورت عمومی تبادل می شود نیز بیش از 70 درصد افزایش یافت.
 
با وقوع مرگبارترین حادثه تیراندازی در تاریخ آمریکا، اطلاعات موجود نشان می‌دهد حادثه مرگبار چند روز گذشته عواقبی مشابه تیراندازی‌های سال‌های گذشته بدنبال داشته است. همانند تمام تیراندازی های گذشته، ارزش سهام شرکت های استورم راجر و اسمیت اند وسون بیش از 6 درصد افزایش یافت. این در حالی است که سایر شرکت های بورس آمریکا با کاهش ارزش سهام مواجه شدند.
 
موضوع قابل توجه این است که حتی با وجود کاهش تعداد آمریکایی هایی که اسلحه در اختیار دارند (در گذشته نصف جمعیت این کشور سلاح در اختیار داشتند . این در حالی است که در حال حاضر این تعداد به یک سوم کاهش یافته است) افرادی که در میان خریداران اسلحه هستند این ابزار را در تعدادی بی سابقه انبار کرده اند.
 
در این گزارش نگاهی داریم به 10 شرکت بزرگ تولید کننده سلاح در آمریکا:
 
1. استورم راجر 
 
"استورم راجر،" موسس اصلی این شرکت، در سال 1992، اظهار کرد: "من تاکنون فردی را ملاقات نکرده ام که بیش از 10 گلوله در سلاح خود نیاز داشته باشد." مجلس آمریکا با حمایت راجر و رونالد ریگن، رئیس جمهور وقت این کشور، فروش اسلحه های خودکار و خشاب های ظرفیت بالا را به عموم مردم ممنوع کرد. یک دهه پس از اعمال این ممنوعیت، با فشارهای انجمن ملی تفنگ داران، مجلس آمریکا دیگر آن را تمدید نکرد و این شرکت نیز فروش سلاح ها و خشاب های پرتیر را به عام مردم آغاز کرد. از سال 2007 به بعد این شرکت در مقایسه با کلیه تولید کنندگان اسلحه در آمریکا فروش بیشتری داشته است.
 
با رشد سهم بازار این شرکت، مدیرعامل کنونی شرکت راجر، مایکل فایفر، خود به مبارزه با ممنوعیت خشاب‌های پرتر در ایالت کانکتیکات پرداخت و اظهار کرد محدودیت خرید این خشاب ها تنها مردم قانون مدار را در معرض خطر قرار می دهد و از وقوع جرم جلوگیری نمی کند.
 
2. رمینگتون اوتدور
 
مدت کوتاهی پس از حادثه نیوتاون، استفان فاینبرگ، مدیرعامل شرکت خصوصی 29 هزار میلیاردی "مدیریت مرکزی سربروس" و شرکت مادر رمینگتون اوتدور، اظهار کرد این شرکت تولیدکننده را به فروش می رساند؛ اما با گذشت مدت کوتاهی این شرکت اظهار کرد موفق نشده است خریداری پیدا کند. نکته قابل توجه در خصوص این شرکت افزایش 30 برابری سود آن در زمینه فروش مسلسل های خودکار در سال پس از حادثه سندی هوک است.
 
 
3. اسمیت اند وسون
 
سومین تولید کننده اسلحه در آمریکا در سال 2000 با امضای یک قرارداد با دولت کلینتون، در ازای محدود کردن فروش انبوه اسلحه، قراردادن سیستم های امنیتی و نفروختن محصولاتش به توزیع کنندگان غیر معتبر، در مقابل شکایت های مسئولیتی، مصونیت دریافت کرد.
 
امضای این قرارداد باعث عکس العمل‌های منفی بسیاری در آمریکا شد و بایکوت محصولات این شرکت از سوی بسیاری از فعالان بازار، فروش کلی محصولات آن را بیش از 40 درصد کاهش داد. شرکت مادر اسمیت اند وسون در نهایت آن را با 100 میلیون دلار ضرر به فروش رساند. مدیرعامل جدید این شرکت مدت کوتاهی پس از در اختیار گرفتن آن، قرارداد امضا شده با دولت کلینتون را لغو کرد و اظهار کرد این تولید کننده باید به بازار بازگردد.
 
این شرکت در سال های گذشته چندین بار مورد اتهام رشوه دهی به مسئولان دولتی خارجی و آمریکایی قرار گرفته است و در سال 2014 نیز 2 میلیون دلار جریمه در این خصوص پرداخت کرد.
 
 
4. گلاک
 
گاستون گلاک، تولید کننده اتریشی میله پرده، اسلحه گلاک 17 را در دهه 1980 در گاراژ خانه اش طراحی کرد. این اسلحه به سرعت به یکی از پرفروشترین کلت های جهان تبدیل شد. طراحی خاص پلیمری این اسلحه و نبود یک سیستم امنیتی معمول در آن باعث شد تا کنگره آمریکا در خصوص آن تشکیل جلسه دهد و ایالت نیویورک نیز خرید‌و‌فروش آن را ممنوع کند. با این حال گلاک 17 یکی از محبوب‌ترین سلاح های مردم آمریکا است و دو سوم از نیروهای این کشور نیز آن را مورد استفاده قرار می دهند.
 
5. سیگ سایر
 
شرکتی که در تحقیقات پلیس آلمان، مشخص شد به صورت غیرقانونی در فروش سلاح به مناطق جنگی عراق، کلمبیا و قزاقستان نقش داشته است. در مارس 2015 یکی از مدارک اصلی علیه این شرکت، قبل از این که در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد، از دفتر دادستان دزدیده شد. به دلیل روند فعلی تحقیقات، مسئولان آمریکایی ارسال محصولات سیگ سایر را  به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ممنوع کرده است. 
 
با این حال این شرکت با تولید 477 هزار اسلحه در آمریکا، طرفداران خود را در این کشور راضی نگه داشته است.
 
6. موسبرگ و پسران
 
قدیمی ترین تولید کننده خانوادگی اسلحه در آمریکا در فاصله 25 مایلی نیوتاون، محل تیراندازی مدرسه ابتدایی در سال 2012، واقع شده است. گفته شده که بسیاری از کارکنان این شرکت در روز تیراندازی با چشمان "اشک آلود" در محل کار حاضر شدند.
 
با این حال دو ماه بعد این شرکت به دلیل ممنوعیت فروش سلاح های خودکار در یکی از نمایشگاه های بزرگ پنسیلوانیا، در آن حاضر نشد. مسئولان این شرکت اعلام کردند که موسبرگ در مقابل هرگونه اقدامی مخالف با قانون اساسی آمریکا در خصوص فروش سلاح های مجاز، به سختی مقاومت می کند.
 
 
7. سَوِج
 
سوج بزرگ‌ترین تولید کننده سلاح های تک تیر در آمریکاست که پس از حادثه نیوتاون با افزایش سود از 10 میلیون دلار به 64 میلیون دلار مواجه شد.
 
مدیرعامل این شرکت در سال 2015 با درآمد 13.2 میلیون دلاری عنوان یکی از پردرآمدترین مدیرعاملان آمریکایی را از آن خود کرد. 
 
8. اسلحه خانه اسپرینگفیلد
 
اسلحه خانه اسپرینگفیلد یکی از قدیمی ترین شرکت های آمریکایی است که نام آن به سال 1777 و انقلاب آمریکا باز می گردد. 
در طول سال ها این شرکت سلاح های بسیاری برای سربازان آمریکایی تولید کرده است و در بسیاری از جنگ ها، از جمله جنگ جهانی دوم، در میان بزرگ ترین تولید کنندگان سلاح قرار گرفته است.
 
9. برتا
 
برتا شرکتی 500 ساله است که ادعا می کند در میان قدیمی ترین شرکت های جهان قرار دارد. مرکز اصلی این شرکت در قلعه ای سنگی در ایتالیا واقع شده است. موسیلینی و ناپلئون هردو از مشتریان اصلی این شرکت بودند. 
 
شرکت برتا سلاح های خود را به عنوان بخشی از زندگی اشرافی معرفی می کند. در میان محصولات این شرکت می توان به کلت‌هایی با تزئینات الماس و جواهر اشاره کرد که قیمتی بیش از 100 هزار دلار دارند.
 
10. تارورس بین المللی
 
شرکتی که تاکنون به دلیل مشکلات محصولاتش بیش از 1 میلیون کلت را فراخوانی کرده و 30 میلیون دلار را به منظور پرداخت خسارات، هزینه دادگاه و فراخوانی‌ها هزینه کرده است.
 
تاروروس 77 سال پیش به عنوان تولید کننده ابزارآلات در برزیل آغاز به کار کرد؛ اما امروزه این شرکت دو سوم درآمد فروش سلاح های خود را در آمریکا به دست می آورد. در سال 2005 گذشته مدیرعامل برزیلی  این شرکت به دلیل فساد مالی 91 میلیون دلار جریمه شد.



:: برچسب‌ها: اسلحه سازان , آمریکا ,
:: بازدید از این مطلب : 77
تاریخ انتشار : جمعه 1 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: