همه انسانها در برابر امام عصرِ خود مسئول هستند و برای زمینهسازی ظهور آن حضرت وظایفی را بر عهده دارند. زنان علاوه بر نقش عمومی که همة انسانها عهدهدار هستند، میتوانند در مواردی به طور خاص ایفای نقش نموده و زمینههای ظهور را فراهم نمایند و این مسئله، اهمیت نقش زنان را در زمینهسازی ظهور روشن مینماید. برای دستیابی به این مهم، شناخت جایگاه زن در ابعاد مختلف لازم است تا بتوان در پرتو آن به چگونگی تأثیرگذاری زن در ابعاد گوناگون پرداخت.
در این نوشتار برای پاسخگویی به کیفیت نقش زنان در زمینهسازی ظهور، ضمن استفاده از کتابهای روایی و تحلیلی، برای استفادة بهتر از نظرات موجود، با مراجعه به سایتهای اینترنتی مرتبط با مهدویت و جستوجو در مقالات، فصلنامهها و ... سعی شده است تا ارائه مطالب به صورت توصیفی ـ تحلیلی از پویایی هر چه بیشتر برخوردار گردد.
واژههای کلیدی: زمینهسازی، ظهور، اجتماع، فرهنگ، سیاست، اقتصاد.
مقدمه
در دوران غیبت و پنهان زیستی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باورمندان مهدویّت دارای رسالت و مسئولیت خطیری میباشند. منتظران واقعی و راستین در جامعه منتظران جهت نیل به جامعه ایدهآل مهدوی از پای ننشسته و با تلاش و کوشش مضاعف و با ارائه برنامه و راهکارهای تبلیغی، زمینه شوق و علاقه مردم را جهت درک ظهور و آمدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دوچندان میکنند.
منتظران واقعی با اجرای دو مسئولیت در جامعه زمینة تحقق ظهور را تسهیل مینمایند، نخستین مسئولیت که شاید مهمترین نیز باشد همان خوداندیشی و خودسازی است؛ یعنی منتظِر واقعی قبل از آنکه به فکر دیگران باشد (دگراندیشی داشته باشد) باید با احیای شاخصه های مهدی پسند و مزین شدن به خصال نیک و اخلاق اسلامی خود را در زمره یاران واقعی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد. دومین مسئولیت بعد از خوداندیشی، دگراندیشی میباشد. در این مسئولیت، منتظِر واقعی با تبلیغ و اشاعه فرهنگ ناب مهدوی در میان منتظران، عشق و علاقه آنان را نسبت به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و ظهور او بر میانگیزاند و مردم را نسبت به آمدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و تشکیل حکومت جهانی تشنه و مشتاق مینماید. در این میان نقش زنان ـ که جمعیت انبوهی از مردم را تشکیل میدهند ـ نقش خطیر و مهمی است؛ زیرا قلمرو و نفوذ زنان در جامعه و ابعاد مختلف آن، دارای گستره وسیعی میباشد؛ یعنی علاوه بر جامعه، در خانواده و مدرسه و… جهت تربیت نسل منتظِر و پرورش یاران خاص حضرت، نقش بینظیر و بیبدیلی را بر عهده دارند. از این رو زنان منتظِر به خاطر جایگاه مهم اجتماعی، و خانوادگی در صورت انجام صحیح مسئولیت، منتظران و جامعه منتظران را به سوی جامعه ایدهآل مهدوی سوق خواهند داد.
زمینهسازی: مقدمه چینی، آماده ساختن استعداد و تهیه مقدمات برای منظوری را زمینهسازی گویند[1].
ظهور در لغت: آشکار شدن چیز پنهان[2]، پدیدار شدن و هویدایی را گویند[3]. ظهور در مباحث مهدویت به معنای ظاهر شدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پس از زیستن طولانی، جهت برپایی حکومت عدل جهانی است. نکته مهم در ظهور، مسبوق بودن آن به غیبت است.[4] نقش: کنایه از طرح تازه افکندن و صورت نو ظاهر ساختن میباشد.[5]
اجتماع در لغت: کاری که به اجتماع و به همگان بستگی داشته باشد، آنچه مربوط به گروهی که با هم زندگی میکنند، باشد[6].
اجتماع در اصطلاح، «در گستردهترین معنا، آنگونه که در مورد انسانها به کار برده میشود، هر نوع رفتار یا نگرشی است که از طریق تجربة حال یا گذشته از رفتار سایر مردم (مستقیم یا نامستقیم) تأثیر پذیرفته باشد، یا اشاره به رفتاری است که به سوی مردم جهتگیری شده باشد.[7]
فرهنگی در لغت: به چیزی گفته میشود که منسوب به فرهنگ باشد و فرهنگ به معنای دانش، علم، معرفت و یا مجموعة آداب و رسوم گفته میشود[8] .
فرهنگ در اصطلاح، «شامل الگوهایی است؛ آشکار و نا آشکار از رفتار و برای رفتار که به واسطة نمادها حاصل میشود و انتقال مییابد؛ نمادهایی که دستآوردهای متمایز گروههای انسانی و از جمله تجسمهای آنها را در کار ساخت تشکیل میدهند. هستة اصلی فرهنگ، شامل عقاید سنتی و به خصوص ارزشهای وابسته به آنهاست».[9]
سیاسی در لغت: «منسوب به سیاست؛ و سیاست، حکم راندن به رعیت و اداره کرن امور مملکت و حکومت کردن را گویند».[10]
سیاست در اصطلاح، «یک برنامة پیش اندیشیدنی برای هدفها و طرز عملهاست. فرایند سیاست، عبارت است از ضابطهمندی، اعلام و به کار بستن تقاضاها و چشمداشتها».[11]
اقتصادی در لغت: «منسوب به اقتصاد»[12] را گویند.
اقتصاد در اصطلاح، اینگونه تعریف شده است: «علم اقتصاد، رفتار انسان را در ارتباط با وسایل کمیاب که موارد استعمال گوناگون دارند، به اهداف معین، همچون حداکثر کردن درآمد، مطالعه میکند و این مطالعه معمولاً با به کارگیری دادههای قیمت درمقایسه، انجام میشود. اما انتخاب میان اهداف معین معمولاً مستلزم انتخاب میان ارزشها و سیاستهای اجتماعی است».[13]
1. دیدگاهها در مورد زمینهسازی
در روایات اسلامی، مطالب بسیاری درمورد انتظار و فرج آمده و به منزلة بهترین اعمال معرفی گردیده است.
رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم میفرماید: بهترین اعمال امت من، انتظار فرج (گشایش) خداوند عزوجل است. [14]
همچنین فرمودهاند: بهترین عبادت، انتظار فرج است. [15]
برداشتهای متفاوت از مفهوم انتظار، موجب گردیده تا نظرات متفاوت و متضاد رخ بنماید و بر اساس این برداشتها، تکالیف متفاوتی ارائه شود. برای روشنشدن وظیفة شیعیان و منتظران واقعی حضرت، بررسی نظریات و دیدگاهها و در نهایت روش صحیح آن ضروری به نظر میرسد.
1 ـ 1. زمینهسازی منفی
عدهای انتظار فرج را به این معنا دانستهاند که جامعه بایستی به حال خود رها شود و نباید به فساد آن توجهی نشان داد تا زمینة ظهور ـ که دنیایی پر از ظلم و فساد است ـ فراهم آید. عدهای فراتر از این عقیده معتقدند نه تنها نباید جلوی فساد و گناهان را گرفت، بلکه بایستی به آنها دامن زد تا هر چه بیشتر زمینة ظهور حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم آید.[16]
این انتظار همواره مورد مذمّت و سرزنش قرار گرفته است؛ چرا که منجر به تعطیل شدن حدود و مقررات اسلامی گشته و با موازین اسلامی و قرآنی سازگاری ندارد.[17]
2 ـ 1. عدم زمینهسازی
برخی با تمسک به بعضی روایات، مانند «هر علم و پرچمی قبل از ظهور قائم، باطل است»، هرگونه زمینهسازی و تشکیل حکومت را باطل و بر خلاف اسلام میدانند و آن را در راستای بسته شدن باب مهدویت برشمردهاند.
از این جمله میتوان به انجمن حجتیه اشاره نمود که به وسیلة شیخ محمود ذاکر زادة تولایی، معروف به شیخ محمود حلبی (1279 ـ 1376ه ـ .ش) تأسیس شد و پس از انقلاب اسلامی نیز به دلیل تضاد افکار آنان با انقلاب اسلامی، نه تنها با آن همکاری نکردند، بلکه در مواردی با آن مقابله نیز میکردند.
این گروه در پی سخنرانی حضرت امام خمینی قدس سره مبنی بر مذمت کسانیکه معتقد به زیاد شدن فساد برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بودند طبق بیانیهای به طور رسمی انحلال خود را اعلام کرد.[18]
این گروه هیچ مسئولیتی را متوجه مردم نمیدانند، بلکه تنها، دعا را برای ظهور حجت، لازم میدانند.
3 ـ 1. زمینهسازی مثبت
«زمینهسازی مثبت» را باید در معنای «انتظار سازنده» جستوجو نمود. انتظار سازنده، همان انتظار راستینی است که به عنوان «با فضیلتترین عبادت» یاد شده است[19].
در طول یازده سده غیبت کبری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف درخشانترین چهرهای که به این «انتظار سازنده و زمینهسازی مثبت» جلوة خاص بخشیده است، حضرت امام خمینی قدس سره ربوده که با طرح اندیشة حکومت اسلامی در عصر غیبت، به «انتظار»، معنا و مفهوم تازهای بخشید. ایشان ضمن مقابله با دیدگاههایی که انتظار را «تن دادن به وضع موجود» میدانستند، فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور، انشاءا... تهیه شود.[20] همچنین ایشان معتقد بودند، با گسترش اسلام راستین در جهان و مبارزه با جهانخواران، باید زمینة ظهور منجی موعود را فراهم نمود.[21]
مهمترین تفاوت بین مکاتب دینی و غیردینی، امید به آیندهای روشن است که در افراد، ایجاد انگیزة تحرک مینماید. تجلی این امید در مکتب تشیع در ظهور منجی موعود، مهدی صاحبالزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده و تحرک به سوی آن در «انتظار سازنده» نهفته است.
بنابراین، انتظار به معنای «فراهم آوردن زمینههای ظهور، ظلمستیزی به مقدار توان و آمادگی برای ظهور حضرت»[22] میباشد، این زمینهسازی به مثابه ضرورت اسلام و قرآن مطرح، و وظیفة تمام مسلمین میباشد. دلایل عقلی و نقلی، ما را به این صحیح رهنمون میسازد؛ زیرا مسلمانی که خود را پایبند احکام اسلام میداند، اجازه نمیدهد هیچ یک از آیات و روایاتی که دربارة امر به معروف و نهی از منکر، حدود و دیات، جهاد، کمک به محرومان، چگونگی برخورد با ظلم و عدم تسلیم در برابر ستم و ... میباشند، تعطیل و عمل نشود[23].
در روزهای بعدی ادامه مطلب درج خواهد شد.
منبع:www.izij.ir
:: برچسبها:
زن ,
ظهور ,
زمینه سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 67